Naast uitgebreide kennis van het belastingrecht kost het aanmaken van loon- en salarisstroken ook veel tijd, die toeneemt met het aantal medewerkers. Een manier om efficiënter en veiliger te werken, is online salarisadministratie. Veel processen zijn geautomatiseerd en worden voortdurend bijgewerkt. Dit bespaart de bedrijfsleiding veel tijd die elders zinvoller kan worden ingezet.
Meer efficiëntie
Online salarisprogramma’s bieden meestal een digitaal personeelsdossier waar medewerkers zelf toegang toe hebben. Als er iets verandert, kan dit rechtstreeks aan het bedrijf worden gecommuniceerd. De wijziging wordt automatisch in het systeem overgenomen en de salarisadministratie wordt hierop aangepast.
Eenvoudige tijdregistratie
Ook de gewerkte uren worden op een centrale plek in het systeem opgeslagen. Medewerkers kunnen ziektedagen en vakantiedagen invoeren, die automatisch in de loonlijst worden opgenomen.
Bijdragen worden kunnen automatisch worden overgemaakt
Elk bedrijf moet bepaalde sociale bijdragen betalen voor zijn werknemers: de helft van de pensioenbijdrage en de helft van de wettelijke ziekteverzekering en een deel van de werkloosheids- en langdurige zorgverzekering. De werkgever draagt de volledige premie voor de langdurige zorgverzekering. Met de online salarisadministratie worden deze bijdragen automatisch gerapporteerd, indien nodig bijgewerkt en veilig opgeslagen.
Altijd voorbereid op controle
Bij online salarisadministratie worden alle documenten centraal opgeslagen en zijn daardoor op elk moment toegankelijk. Dit is vooral voordelig in het geval van een controle door de belastingdienst, omdat het veel tijd kan besparen. Oudere verklaringen van werknemers die het bedrijf enige tijd geleden hebben verlaten, zijn goed te zien en nemen niet veel ruimte in beslag op kantoor. Een papierloze boekhouding verbetert ook de milieubalans van het bedrijf.
Optimale organisatiestructuren
Met online salarisadministratie kunnen bedrijven veel tijd en geld besparen. Alle processen worden automatisch door verwerkt, zodat bijvoorbeeld alle benodigde meldingen bij de belastingdienst of de sociale zekerheid correct en op tijd binnenkomen. Bovendien is het niet nodig om voor de boekhoudafdeling een aparte ruimte in te richten waarin alle papieren worden opgeborgen. Dit maakt auditing eenvoudiger, efficiënter en betrouwbaarder.